Ik ben dit blog ooit begonnen bij mijn eerste sabbatical in 2008 (Bolivia, Peru en GR11) en heb hier ook in 2016 van mijn tweede, met 2000 km GR7, verslag gedaan. Voor de talloze kleinere tochten van 1-4 weken vond ik het de moeite niet. Nu ik geen sabbaticals meer nodig heb om te kunnen wandelen (want definitief 'los'), zal ik dit weblog weer gebruiken. Ik worstel nog met het criterium 'wanneer wel, wanneer niet', maar in ieder geval tochten met een kop en een staart. En dus waar ik in 2024 mee begon: de 'Camí de Cavalls' op Menorca.

dinsdag 12 maart 2024

Op naar Maó




















De volgende dag ging ik op weg naar Maó, mijn laatste dag van de eerste helft. Ik moest eerst nog heel verhard Punta Prima door, maar daarna werd het weer erg mooi. Zowel kustpad met diverse verdedigingstorens en inhammetjes, als platteland tussen oneindige stenen muurtjes.

NB Voor de zelfvoorzienende trekkers: er is in Punta Prima een werkend drinkwaterpunt bij het strandje. Er was als verwacht helemaal niets open. Alleen de apotheek, mocht je daar wat nodig hebben. In het stuk groen langs de kust tegenover Insotel leken mij ook prima stealth kampplekken te vinden. Zelfs bij wind, denk ik. En anders staat er nog wel een bruikbare ruïne.
















Vlak voor Maó nog even de Torre d'en Penyat bezocht voor een (koude) pauze met zicht op o.a. Fort Marlborough, beide 18e eeuws uit de tijd van de Engelse bezetting. Nog een laatste noodzakelijk aantal verharde kilometers gelopen naar de eerste beschikbare bushalte in Es Castell en toen maar lekker de bus genomen voor de laatste drie kilometer naar Maó. Toch maar mijn hielen een beetje sparen ...

De helft van de Camí de Cavalls zit erop. Twee dagen rust in Maó, goed eten en lekkere koffie!