Ik ben dit blog ooit begonnen bij mijn eerste sabbatical in 2008 (Bolivia, Peru en GR11) en heb hier ook in 2016 van mijn tweede, met 2000 km GR7, verslag gedaan. Voor de talloze kleinere tochten van 1-4 weken vond ik het de moeite niet. Nu ik geen sabbaticals meer nodig heb om te kunnen wandelen (want definitief 'los'), zal ik dit weblog weer gebruiken. Ik worstel nog met het criterium 'wanneer wel, wanneer niet', maar in ieder geval tochten met een kop en een staart. En dus waar ik in 2024 mee begon: de 'Camí de Cavalls' op Menorca.

dinsdag 12 maart 2024

Camí de Cavalls (GR 223)









De Camí de Cavalls is een historisch pad waarlangs vroeger wachters per paard patrouillerden ter bescherming van Menorca tegen invallen.

Ik was lang niet op Menorca geweest, en dacht wel vaak terug aan de paden tussen pakweg Cala 'n' Bosch en Cala Galdana (cala betekent baai of inham), waar ik de route van de historische 'Camí de Cavalls' grotendeels had achterhaald aan de hand van de militaire topokaarten. Ik had immers in zo'n vakantiewinkeltje het boekje 'Menorca con Mochila' gevonden. Erg inspirerend!

Gekocht in 1990, 500 pesetas!











Decennia na mijn eigen wandelingen over dit pad aan de zuidwestkust hebben vrijwilligers het pad in ere willen herstellen. Daarna zag de lokale overheid de toeristische potenties van de route en heeft er serieus werk van gemaakt de route nieuw leven in te blazen,  te bewegwijzeren en te promoten. Daarna stond de CdC al een tijdje op mijn lijstje om een keer helemaal te doen. Nu is het zover, 185 km met zo nu en dan mijn eigen vrije interpretaties.